Agora bovenbouw
Welkom op onze groepspagina!
We zijn alweer een aantal weken bezig. Er zijn dan ook verschillende inspiratiesessies geweest in de groep. Deze worden geven door de coaches, externe, maar ook door de kinderen zelf. Zo hebben we al verschillende keuzes inspiratiesessie gehad voorbereid en gegeven door de kinderen zelf. Armbandjes maken, boksen, verschillende proefjes en klarinet spelen. Voor de aankomende periode staan er nog een flink aantal op de planning.
We streven ernaar om 2 inspiratiesessies per week te laten plaatsvinden. Verder zijn de eerste community momenten geweest bij Agora. De kinderen hebben laten zien waar ze aan werken met hun challenges. Er was ruimte voor wat lekkers en elkaar te ontmoeten.
Er wordt hard gewerkt aan de challenges van de kinderen en er zijn al verschillende afgerond. Een challenge kan groot of klein zijn en een leerling kan aan meerdere challenges tegelijkertijd werken. De coach helpt leerlingen bij dit proces. Maar wordt altijd uitgevoerd via de volgende 6 stappen.
-
Brainstormen. Via een woordweb, een mindmap of het schrijven van een serie vragen wordt nagedacht over een mogelijk onderwerp van de Challenge.
-
Vragen selecteren. Er wordt een keuze gemaakt van 2 of 3 vragen die de leerling het liefst beantwoord ziet.
-
Activiteiten bepalen. De leerling bepaalt welke activiteiten hij moet gaan uitvoeren om zijn vragen te kunnen beantwoorden.
-
Activiteiten uitvoeren. De leerling gaat actief aan de slag.
-
Presenteren. De leerling laat zien wat hij geleerd heeft. De vorm hiervan staat vrij.
-
Terugblikken. De leerling kijkt terug wat hij allemaal heeft gedaan. Hij besluit wat er goed ging en formuleert wat er bij een volgende Challenge anders zou kunnen.
Nieuwsgierig? Loop gerust een keertje binnen!
Nieuwsbericht Agora!De tweede week is ook alweer voorbij. Alle kinderen hebben hun coach gekozen voor de aankomende periode en de eerste coachgesprekken zijn ook al geweest.
U bent welkom!
Om u te laten ervaren op welke manier Agora vormgegeven is nu, willen wij u uitnodigen om mee te komen draaien. Mocht u hier interesse in hebben, zouden wij het fijn vinden als u ons zou laten weten wanneer, zodat we dit kunnen delen met de kinderen. U bent vrij om te kiezen welke dag en/of momenten het beste uitkomt voor uzelf in week 36 of 37.
Challenges
Naast de basisvaardigheden (gereedschapstijd) zijn we gestart met de challenges. Binnenkort is op het bord in de gang ook te zien aan welke challenges wij werken!We hebben allemaal een woordveld gemaakt rondom ons onderwerp. Vanuit dit woordveld hebben wij onderzoeksvragen bedacht, waar we de aankomende dagen/weken mee aan de slag gaan. Verder hebben we ons deze week wat meer verdiept in de Agora werelden. Vanuit daar zullen onze challenges straks ook vaker gaan starten. Mocht je hier meer over willen weten, vraag het ons. We moeten er zelf nog flink mee oefenen.
Gouden weken
De start van het schooljaar staat in het teken van de gouden weken. Dit betekent dat er extra aandacht besteed wordt aan het groepsgevoel en een fijne sfeer in de klas. We hebben samen gesproken over wat we wel en niet fijn vinden. Hier is een mooie poster uit ontstaan die zichtbaar is in de klas en gang. Daarnaast hebben we al verschillende activiteiten gedaan, waarbij samenwerken aanbod komt. Het samen bouwen van een school in blox.io, spelletjes, maar ook de groepsgesprekken dragen bij aan een fijn groepsklimaat.
Cirkel van Invloed
Iets wat ook bijdraagt aan de gouden weken en groepssfeer is de Cirkel van Invloed. Een krachtige manier om te reflecteren met de kinderen. De Cirkel van Invloed omvat alle zaken waar je directe controle over hebt. Dit zijn voornamelijk je eigen gedragingen, reacties, gedachten en beslissingen. Het zijn de dingen waar je actief verandering in kunt aanbrengen.